Mindenkinek szüksége van rá

Mindenkinek szüksége van rá

Alapesetben is komoly nyomásnak vannak kitéve a gyártóvállalatok, hogy minél erőteljesebben digitalizálják működésüket, de erre a pandémia még rátett egy lapáttal. – A járvány igencsak próbára tette a termelőcégeket. Ahol alacsony szinten állt az automatizáció, ott hamarabb és hosszabb időre voltak kénytelenek leállni az üzemek. Ahol előrébb jártak a digitális evolúcióban, rugalmasabban tudtak reagálni a kihívásokra. Legfeljebb néhány hétre szüneteltették a termelést, és sokan ezt az időt is kihasználták a szükséges karbantartások elvégzésére – idézi fel az egy évvel ezelőtti eseményeket Gém Péter, a 4iG szakértékesítési és üzletfejlesztési igazgatója.

Kihívásban nincs hiány

Pedig az érintett cégeknek a járvány nélkül is épp elég kihívással kell szembenézniük. Óriási nyomást helyeznek rájuk a beszállítói láncban felettük elhelyezkedő vevőik: elvárják tőlük a folyamatos hatékonyságnövelést, az informatikai rendszerek összekapcsolhatóságát, az azonnali adatszolgáltatást. Nem feltétlenül tudják pontosan nyomon követni a gyáron belüli folyamatokat, mert inkább csak szigetrendszereik vannak, az ERP-rendszer pedig nem mindig alkalmas a termelés valós idejű finomhangolására. Mindeközben az erőforrások korlátozottan állnak rendelkezésre, a kékgalléros munkaerő számban és kvalifikáltságban is elmarad a szükségestől.

– Ezért aztán a cégeknek akkor is muszáj digitalizálniuk, ha van megfelelő rendelésállományuk és akkor is, ha nincs – mondja Gém Péter. Előbbi esetben meg kell találniuk azokat a megoldásokat, amelyek révén a meglévő eszközökből is ki tudják hozni a maximumot, képesek növelni működési hatékonyságukat. Kiváló módja lehet ennek a minőségellenőrzés javítása. Ha valamilyen fejlett megoldás révén (például kameraszenzorokkal) már a gyártási folyamat kezdeti szakaszaiban ki tudják szűrni a hibás darabokat, akkor azok már nem mennek át a további munkafázisokon, sok költségtől megkímélve a céget.

Ha pedig a cégnek pillanatnyilag nincs elegendő rendelésállománya, akkor egyenesen az életben maradás feltétele a fejlődés és fejlesztés. Ilyenkor azon kell dolgozni a vállalatnak, hogy miként lesz képes új megrendeléseket szerezni, mit kell ahhoz tennie, hogy megfeleljen a potenciális vevők igényeinek.

A 4iG kettős szerepet tud betölteni az ügyfelek elkerülhetetlen átalakulási folyamatában. Egyrészt segít nekik megtalálni és a legnagyobb hatékonysággal kihasználni az új technológiai trendeket, másrészt rendszerintegrátorként a már korábbról jól ismert problémákra szállít vagy fejleszt megoldásokat.

A jövőbe látni

A fenti problémákra az Ipar 4.0-t javasolják a szállítók, ám az feltételezi az „Ipar 3.0”-ás szakértői rendszerek meglétét, emlékeztet egy fontos előfeltételre Gém Péter. A szakértői rendszerek egy-egy szűkebb terület problémájára adhatnak választ, és már önmagukban is sokat tehetnek azért, hogy átláthatóbb, követhetőbb legyen a termelés folyamata. A 4iG kínálatában megtalálható például a Termelőcella Optimalizálás, a Gyártósori Kijelző Felügyelet, az Ipari Feladatkezelő Rendszer, a Képelemző Megoldások mellett, a karbantartás-menedzsmentre (CMMS-re), az online leltárra vagy éppen a targoncakövetésre szolgáló rendszerek.

Hogyan lesznek ezekből Ipar 4.0 megoldások? Egyebek mellett attól, hogy integrálják őket a 4iG 4iOP (For Industrial OPerations) elnevezésű ipari digitalizációs keretrendszerébe, valamint elemző és előrejelző funkciókkal egészítik ki őket. Az elemzéshez és előrejelzéshez persze adatokra van szükség, de a modern gépek már amúgy is számtalan adatot gyűjtenek, a régebbieket pedig ki lehet egészíteni a hasznos szenzorokkal.

Az összegyűjtött adatokat elemezve már prediktív üzemmódba kapcsolhat a vállalat, azaz nemcsak a pillanatnyi állapottal lehet tisztában (pedig az is sokat számít), hanem nagy biztonsággal megjósolhatja a jövőbeni eseményeket is, legyen szó meghibásodásról vagy a termelésben bekövetkező változásról. – Ha egyszerre tudunk javítani a rendelkezésre álláson, a teljesítményen és a minőségen, óriási mértékben javulhat a minden gyártóvállalatnál Szent Grálként tisztelt OEE-szám, az overall equipment efficiency – mondja Gém Péter.

Megoldások minden szinten

Az Ipar 4.0 megoldások alkalmazása kapcsán megfigyelhető egyfajta kettősség. Az iparvállalatok némiképp már megcsömörlöttek a kifejezéstől. – Mindenképpen valami konkrét problémát orvosoló konkrét megoldásra vágynak, és ha ilyet kínálunk nekik, könnyebben felkeltjük az érdeklődésüket – mondja a 4iG szakembere. Mivel minden cég más, nem lehet teljesen dobozos termékekkel megjelenni, nem lehet azokkal minden feltételnek hatékonyan megfelelni. A megoldás demózása után rendszerint egy kisebb pilotot igényelnek az ügyfelek, ahol a gyakorlatban is letesztelik a rendszert, és ha beváltotta a hozzá fűzött reményeket, kiterjesztik a teljes gyártósorra, üzemre.

Töretlen növekedés

A járvány sem tudta visszavetni az Ipar 4.0 megoldások iránti keresletet: bár a gazdaság teljesítménye (és azon belül a termelőipar is) komoly visszaesést könyvelhetett el, az IDC adatai szerint a teljes hazai Ipar 4.0 piac mintegy nyolc százalékkal, 428,9 millió dollárról 463 millió dollárra növekszik 2021-ben. Ez ugyan alacsonyabb szám, mint a korábbi két számjegyű növekedés, de a fejlődés nem áll le: az előrejelzések szerint 2024-re a piac mérete eléri a 891,8 millió dollárt.

A vállalat előnyére válik, hogy a 4iG ipari digitalizációs platformja a gyártás minden szintjére tud megoldásokat kínálni. Az alsó szintet a gépekre szerelhető szenzorok jelentik, aztán jönnek a gyártósori PLC-k, majd a vezérlést végző SCADA-rendszerek. Efölött helyezkednek el a MES-rendszerek, amelyeket a 4iG ipari partnereivel (elsősorban a Siemens-szel) együttműködve szállít. Végül a legfelső szintet az ERP-rendszerek jelentik. Ezeken a területeken döntő előny, hogy a 4iOP szakértői rendelkeznek a szükséges iparági tudással, így átlátják és megértik az ügyfelek gondjait, másfelől pedig a 4iG-ben rendelkezésre álló rendszerintegrációs és alkalmazásfejlesztő képességek lehetővé teszik, hogy a különféle komponensekből egységes egészként működő rendszert hozzanak létre. A például a gyártástechnológiára és kapacitásokra vonatkozó titkosítási elvárásoknak megfelelő együttműködések terén is komplex a 4iOP megoldása, mindeközben az ipari területen oly sokáig és sokszor elhanyagolt biztonsági kérdéseket sem tévesztik szem elől – a hálózatra kötött gyártósorok világában ez ma már kulcskérdés.

Gém Péter azt is kiemeli, hogy tudatosan vonnak be a projektekbe fiatalabb fejlesztőket. Ők más gondolkodásmódot hoznak be a munkába, nem fogadják el automatikusan a megszokott megoldásokat. Jó értelemben véve lusták, ezért folyton azt keresik, hogyan lehetne még gyorsabban, még hatékonyabban megoldani a problémákat – az eredmény pedig egy friss szemléletű megoldásportfólió.

A konkrét megoldások igénye mellett azonban rendkívül hasznos, ha az ügyfél fel tudja vázolni maga elé az üzleti jövőképét. Lehet szó új termékcsaládokról, új piacokon való megjelenésről, egy új beszállítói láncba való csatlakozásról – ez alapján már a vevő és szállító nekiállhat közösen tervezni, megkeresni a cél eléréséhez leginkább megfelelő megoldásokat. A felső vezetői elköteleződés nélkülözhetetlen ezen az úton. – Amennyiben valaki rászánja az időt és az energiát, állandó hatékonyságnövelési ciklust tud elindítani. Rájön, hogy minél több hasznos adatot gyűjt be és elemez helyesen, annál inkább képes lesz optimalizálni a működését” – teszi még hozzá Gém Péter.

Domain regisztrálás