Mindenhol tarol a mesterséges intelligencia

Mindenhol tarol a mesterséges intelligencia

Január végén bejárta a világot a hír, hogy egy kanadai startup „Bluedot” nevű algoritmusa az Egészségügyi Világszervezetet, illetve az amerikai járványügyet napokkal megelőzve, már 2019. december 31-én arra figyelmeztetett, hogy a kínai Vuhanban megjelent koronavírus globális fenyegetéssé nőhet. Ez az eset meglehetősen pontosan mutatta meg, hogy mi a mesterséges intelligencia (MI) egyik legnagyobb előnye: elképesztő mennyiségű információt képes feldolgozni rövid idő alatt, és az eredményekből, a felismert mintázatokból még következtetésekre is futja.

Segítség a gyógyításban

A torontói startup a Bluedotot kifejezetten fertőző betegségek előrejelzésére hozta létre, azonban az MI az egészségügy egyéb területein is jelen van már évek óta. Az IBM Watson for Oncology például egy olyan mesterséges intelligencia alapú, klinikai döntéstámogató rendszer, amely abban segíti a szakorvosokat, hogy a legmegfelelőbb terápiás javaslatot állítsák fel a daganatos betegeik számára, a megoldást pedig már az Európai Unióban is engedélyezték orvosi eszközként.

A COVID-19 járvány kapcsán persze nemcsak a korai felismerésnél, de a krízis kezelésében is számos lehetőség kínálkozott és adódik még ma is az MI bevetésére. A Gartner még tavasszal készített egy tanulmányt annak kapcsán, hogy a mesterséges intelligencia hogyan tudja támogatni a hatóságok és az egészségügyi dolgozók munkáját. A beérkező adatok elemzésével és a mintázatok feltárásával hatékony eszköz lehet a vírus terjedési útjának feltárásában. Elég csak arra gondolni, hogy a mobiltelefon cellainformációk és a térfigyelő kamerák adatainak összevetése mekkora emberi erőforrást igényelne, miközben ezek a feladatok MI-vel is megoldhatók. De jó szolgálatot tehet a mesterséges intelligencia a diagnózis felállítása során, illetve a kórházakban a beérkező betegek kapcsán a kezelési sorrend megállapításában.

Jelentős előny

Bár az elmúlt években e sorok írója is több alkalommal szembesült azzal konferenciák kerekasztal-beszélgetései során, hogy még az infokommunikációs szakmán belül is megoszlanak a vélemények arról, hogy létezik-e már igazi MI, a köznyelvben, a sajtóban és az informatikai cégek reklámjaiban, ajánlataiban is működő és jól használható technológiaként utalnak rá. A nagy technológiai cégek előszeretettel hangoztatják, hogy az általuk fejlesztett digitális asszisztensek mögött is mesterséges intelligencia dolgozik, az okostelefonok gyártói pedig ott tartanak, hogy a mobilos fotózás élményét is MI-vel emelik új szintre. Ha pedig valaki egy online ügyfélszolgálaton a chat megoldást választja, nagy valószínűséggel nem élő emberrel, hanem egy robottal kezd „beszélgetni”, amit szintén valamilyen mesterséges intelligencia támogat, szerencsés esetben gépi tanulásra és természetes nyelv feldolgozására is képes algoritmussal.

Töretlen fejlődés

Az egyes üzleti szektorokat eltérő ütemben hódítja meg az MI, de a következő években hatalmas üzleti lehetőséget kínál a fejlesztőcégeknek. Az IDC előrejelzése szerint idén világszerte 156,5 milliárd dollárt költhetnek az MI-hez kapcsolódó szoftverre, hardverre és szolgáltatásokra, ami 12,3 százalékos bővülést jelent a múlt évhez képest. Ebben az évben a -19 járvány miatt a korábbihoz viszonyítva valamivel lassabban fejlődik ez a szegmens, de a következő években gyors visszarendeződés várható. 2024-ben pedig már 300 milliárd dolláros lesz a mesterségesintelligencia-megoldások piaca, ami évente átlagosan 17,1 százalékos növekedést jelent.

A PwC elemzése szerint a bankok 34 százaléka fektet be MI-fejlesztésekbe, mivel abban bíznak, hogy ezzel a rendkívül munkaerő-igényes back-office feladatok egy része alól mentesíthetik munkatársaikat, ráadásul az ügyfelekről és a tranzakciókról rendelkezésre álló nagy mennyiségű adat valós idejű elemzése révén az MI hatalmas segítséget nyújthat számukra a csalások kiszűrésében.

Érdekes lehetőségre mutatott rá a McKinsey az MI kiskereskedelemben történő alkalmazása kapcsán. A cég tanulmánya szerint a szektor azon szereplői, amelyek élenjárnak a mesterséges intelligencia bevetésében, akár 5 százalékkal is növelhetik a haszonkulcsukat – ennyi pedig ebben az ágazatban már komoly eredménynek számít. A kiskereskedelemben az egyik leginkább magától értetődő alkalmazási terület a készletgazdálkodás: egyrészt a korábbi évek adatainak elemzésével az MI meglehetősen pontos becslést tud adni egyes kiemelt időszakokra vonatkozóan – mint például az iskolakezdés, vagy a karácsonyi szezon –, hogy miből, mennyit érdemes rendelni, másrészt az aktuális forgalom valós idejű követésével az eddiginél sokkal gyorsabb reagálási lehetőséget biztosít a kereskedők számára.

Domain regisztrálás