Így hatott a magyar mobilpiacra a koronavírus első hulláma

Így hatott a magyar mobilpiacra a koronavírus első hulláma

Több alapszolgáltatás használati trendjét is alaposan felkavarta a koronavírus járvány első, tavaszi hulláma a mobilszektorban mind globálisan, mind Magyarországon. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) frissen közzétett, az idei első félévre vonatkozó, az operátorok kötelező adatszolgáltatásán alapuló piacjelentése rámutat, hogy mely szolgáltatások használati aránya hogyan változott az év első két negyedévében, összehasonlítva a korábbi évekkel, illetve a korábbi években tapasztalható trendekkel.

A tavaszi veszélyhelyzet és korlátozások révén a lakosság és a munkahelyek a korábbinál jelentősebb mértékben rá lettek utalva a távközlési hálózatokra, és bár jellemzően a vezetékes infrastruktúrákat vették igénybe a szolgáltatók magán és üzleti ügyfelei például a távmunkához, vagy az otthoni tanuláshoz, a mobilok is aktívabb szerepet játszottak a kapcsolattartásban, mint korábban. 

nmhh_hivas_internet_2020q12
Hívás- és internetforgalom alakulása (forrás: nmhh)

Hogyan akadályoz meg egy fejlesztő 14 karakterrel egy hackertámadást (x)

Sokszor gondoljuk, hatalmas erőfeszítés ellehetetleníteni egy támadást, pedig nem feltétlenül.

Hogyan akadályoz meg egy fejlesztő 14 karakterrel egy hackertámadást (x) Sokszor gondoljuk, hatalmas erőfeszítés ellehetetleníteni egy támadást, pedig nem feltétlenül.

A járvány hatására a hívásforgalom 13,8 százalékkal, az internetforgalom 30,1 százalékkal emelkedett 2019 év végéhez képest. Az egy SIM-kártyára jutó havi átlagos hívásforgalom a lakossági előfizetőknél 14,9 százalékkal, a nem lakosságiaknál – tehát például cégeknél – pedig 21 százalékkal emelkedett, míg az adatforgalom rendre 41 és 10,7 százalékkal nőtt – áll a hatóság felmérésében. A mobiladat- és hívásforgalom jelentős növekedését mind belföldi- mind roamingkörnyezetben segíthette, hogy a magyar szolgáltatók mindegyike kínált jellemzően lakossági ügyfeleknek különféle kedvezményeket, többnyire korlátozott ideig igénybe vehető ingyenes perceket vagy extra adatot a járvány kitörésekor – ezekkel a kedvezményekkel pedig láthatóan éltek is az előfizetők.

Ezzel szemben az előfizetők több mint negyedannyival kevesebb SMS-t küldtek. A mobiltelefon- és/vagy mobilinternet-szolgáltatáshoz használt, forgalmat bonyolított SIM-kártyák száma 10,4 millió, amelyből a számlás kártyák aránya az utolsó félév alatt 1,6 százalékponttal 68,8 százalékra nőtt. A mobiltelefon-szolgáltatás piaca továbbra is telített, a hívásforgalmat bonyolított SIM-kártyák száma 9,52 millió darabbal érdemben nem változott, a teljes hívásforgalom 95,8 százaléka számlás előfizetésről indul.

A COVID-19 hatása az is, hogy a szezonális, nyáron megugró roaminghasználat folyamatos előretörése megtorpant a vizsgált időszakban: 2020 második negyedévében mindössze félmillió külföldi hívásindítás volt, ami kevesebb mint harmada a 2019 azonos időszakában mért 1,6 milliós értéknek. Ezzel szemben, aki viszont roamingolt, az több mint kétszer olyan hosszan tette: 2020 második negyedévében az egy roamingoló kártyára jutó havi átlagos hívásforgalom 39-ről 92 percre ugrott – ennek oka, hogy kevesebb kártyáról beszéltek átlagban többet.

A tanulmányból kiderül, hogy a külföldi mobilinternetezés is hasonlóan alakult: 2020 második negyedévében 570 ezer SIM-kártya bonyolított külföldön internetforgalmat, ami 40 százaléka a tavalyi azonos időszaki 1,4 milliónak; és ebben az esetben is, aki mégis külföldről internetezett, az átlagosan sokkal több adatot forgalmazott, így 0,73-ról több mint duplájára, 1,76 GByte-ra nőtt az egy kártyára jutó havi átlagos adatforgalom.

A belföldön bonyolított internetforgalom hálózatok szerinti megoszlása tekintetében a 4G-használat aránya 2020 első negyedévéig folyamatosan nőtt 96,4 százalékra, a második negyedévben viszont enyhe visszaesés látható 94,3 százalékra, de a hatóság szerint ebből messzemenő következtetéseket nem lehet levonni. A 4G szerepe egyre jelentősebb a hangforgalomban is, az időszak végére már a hívások 40 százaléka zajlott ilyen hálózaton. Ami a beszédforgalom többi részét illeti, 52 százalék 3G hálózaton zajlott, 2G-n pedig az összes hívásforgalom 8 százaléka. Főleg előbbi, azaz a 3G-s hálózatokon keresztül bonyolított hívások arányát kell a feleknek drasztikusan lejjebb szorítani a jövőben annak érdekében, hogy a 3G-s hálózatok különösebb előfizetői érdeksérelem nélkül lekapcsolhatók legyenek.

SSD Tárhely