A képalapú keresés segíthet a könnyebb online vásárlásban

A képalapú keresés segíthet a könnyebb online vásárlásban

Csak egy képet láttál a termékről, de meg akarod venni? Hogyan lehet ennyiből érdemi információt szerezni? A mesterséges intelligenciákkal dolgozó képalapú keresés ebben segíthet.

Megannyi kimutatás és tanulmány foglalkozott már azzal, hogy milyen szinten élénkült fel az online vásárlás, mióta a koronavírus otthonaikba űzte az embereket. Az internetes vásárlás jelentős és az érintésmentes kiszállítás jelentősen lecsökkenti a megfertőződés kockázatát. 

Persze vannak hátrányai annak, ha az ember nem tudja tüzetesebben megvizsgálni, kézbe venni, esetleg körüljárni a termékeket megvásárlás előtt. Ebben segítenek a webáruházakban található képek, melyek alapján valamelyest tisztában lehetünk azzal, hogy mire költjük el a nehezen megkeresett pénzünket.

A képalapú keresési technológia pedig megkönnyítheti, hogy eligazodjunk az egyre bővülő kínálatok útvesztőjében, és különösen jól jön akkor, amikor pusztán egyetlen fotó áll csak a rendelkezésünkre, de többet akarunk tudni egy termékről és annak elérhetőségéről.

A keresőmotorok – élen a Google-lel – már évek óta kínálnak képalapú keresést, melynek köszönhetően feltölthetünk egy fotót, a kereső pedig megmutatja azokat az oldalakat, melyeken megtalálható a kép, vagy egy ahhoz nagyon hasonló.

Ehhez a cég már fejlett mesterséges intelligenciákat használ, mely nem csak kulcsszavak és metaadatok alapján keres. Az úgynevezett “gépi látás” pixelenként hasonlítja össze a keresett képet a találatokkal, és az azonos pixelhalmazokat kutatja a legpontosabb egyezés érdekében.

A webshopok térnyerésével azonban ennek a technológiának fontos szerepe lehet a kereskedelemben is. Tegyük fel, hogy pontosan tudjuk, milyen terméket vásárolnánk, de nehezen igazodunk el az online áruházak ajánlatai között.

Ha van egy képünk az adott termékről, akkor feltölthetjük azt a telefonunkról vagy számítógépünkről, és a képalapú keresés listázza azokat az oldalakat, melyek kifejezetten az általunk keresett portékát kínálják.

A képalapú keresés előnye, hogy sokkal pontosabb találatokat eredményezhet, mint amikor keresőszavakat, termékkódokat vagy egyéb leírásokat használunk.

A saját fejlesztéseknek külön előnye lehet, hogy egy adott területen igyekeznek a lehető legpontosabb képet adni a termék- és kínálatskálát illetően. Ilyen keresőmotort fejlesztett például a BIANO is, mely a bútorvásárlásban nyújt segítséget azoknak, akik a webshopokat választják. A képkereső funkció pár másodperc alatt több mint ezer ajánlatot is képes adni.

Ez a motor például több funkció végrehajtására képes neuronhálózat rendszerével dolgozik. Minden hálózatnak megvan a maga szerepe – pl. az egyik megtalálja az objektumot a képen, egy másik azonosítja annak leírását, egy másik ellenőrzi a végeredményt stb. A cél értelemszerűen az, hogy a felhasználó egyetlen kép alapján is több, lehetőleg minél kedvezőbb ajánlatot kapjon, persze megfelelő információmennyiséggel.

A technológiáról egyelőre kevesen tudnak és még kevesebben használják, azonban ha elterjed az online áruházakban, akkor jócskán megkönnyítheti a vásárlók életét.

Domain